Oyun Başladı!

Razer OSVR – Açık kaynaklı sanal gerçeklik oyunlarının harika bir fikir olmasının nedeni

Sanal gerçeklik, aşina olduğum bir terim. Hatta o kadar ki 1990’ların ortasında Madrid’de bir İtalyan ortaokulunda bir konferans verdiğimi hatırlıyorum; ama kabul edeyim, hayal meyal hatırlıyorum. Konferans sırasında sanal gerçekliği bilimsel alanlarda kullanma konusunda yeni bir çağın eğişinde olduğumuzu söylemiştim.

Sanal gerçekliğin insanlar için erişilebilir olmasından bahsetmemiştim. Çünkü o zamanlar, örneğin tıp alanında proteinlerle ilgilenmek için kullanılan sanal gerçeklik başlıklarının ve eldivenlerin arkasındaki teknoloji, henüz evimizdeki cihazlarda yer almıyordu.

Tek hatırlayabildiğim üç boyutlu ortamlar oluşturan çok orta düzeyde bir oyunla birlikte gelen oldukça ağır bir çift eldivendi. Üç dakikadan sonra başınızda bir zonklama ve ağrı ile çok kötü bir baş dönmesi yaşamamışsanız, muhtemelen bir savaş pilotu veya astronottunuz. Kısacası, normal insanlar bu sanal gerçeklik simülasyonuna dayanamıyordu.

Burada “simülasyon” kelimesini kullanıyorum çünkü belirli sanal dünyaların başarısına rağmen (Second Life‘ı hatırlayan var mı?), bunlar sanal gerçekliğin yumuşatılmış haliydi. Yani temel olarak sizi içine alan bir etkisi yoktu ve 3D alanlarla etkileşim çok kötüydü.

Sonraki durak: Sizi içine alan 3D video oyunlar

Yirmi yıl sonra teknoloji, evlerde özellikle video oyunlarında sanal gerçekliğin grafiksel ve bilgi işlem gerekliliklerini karşılayabilecek düzeye erişti. Her yerde duyduğumuz “bu yıl, sanal gerçekliğin yılı” sözleri, benim ağzımdan hiç çıkmadı ve çıkmayacak. Bu tür ifadeler konuşunda çok kuşkucuyum. Buna rağmen, sanal gerçeklik Las Vegas’ta düzenlenen CES 2015’in ilgi odağıydı.

Bu konuda büyük harflerle konuşmaya başlamayacağım. Sonuçta, “Bu yıl, ….. yılı” şeklindeki ifadeler, birçok kez nihayetinde hiçbir sonuca ulaşamayan ürünler için kullanıldı (bu tür ürünler genellikle “buharlaşan donanım” diye biliniyor).

Bununla birlikte, video oyun dünyasında sanal gerçeklik cihazlarının özellikle de gözlüklerin kullanıldığı birçok örnek mevcut. Şekil bakımında günlük kullanılan gözlüklere pek benzemedikleri için bunlara “gözlük” demek biraz zor.

osvr 2

OSVR: bir açık kaynak ekosistemi

Rakip birçok cihaz mevcut ve şu makalede bunlardan bahsettik: Oyun yüzünüzü takının! 9 Sanal Gerçeklik (VR) başlığı karşılaştırması. Video oyunları için bir açık platform olan Razor’ın Açık Kaynak Sanal Gerçeklik (OSVR) yaklaşımı, CES 2015’te ilgimizi çeken yeniliklerden oldu. Bu platform, yukarıda bahsedilen gözlükler gibi özel cihazları kullanarak içine alma etkisi çok başarılı olan sanal dünyaları deneyimlememizi sağlıyor.

OSVR, Razer, Leap Motion, Sixense, Gearbox Software, Otoy, Sensics, Nod ve Untold Games gibi şirketlerin desteklediği bir proje. OSVR ile ilgili en ilginç olan ise yalnızca 199,99 dolar fiyatla satılan OSVR Hacker Dev Kit.

OSVR’nin sanal gerçeklik oyun dünyasına neler kattığını açıklamadan önce, geliştirme kitindeki donanıma bir göz atalım:

  • HMD modülü: Entegre ivme ölçer, jiroskop ve pusulalı bir sensör. Ayrıca, ek aksesuarlar için harici USB 3.0 bağlantısı ve dahili genişleme için iki ekstra USB 3.0 bağlantısı.
  • Ekran: 1080 x 1920 piksel çözünürlüklü (401 PPI) 5.5 inç FHD OLED, 60 fps görselleri destekleyebilir. Ekranlar, değiştirilebilir.
  • Optik modül: Göz yorgunluğunu önlemek için 100 derece, köşegen görüş açısına sahip 90º Yatay x 90º Dikey ikili lens sistemi. Bağımsız gözbebekleri arası mesafe ayarlama ve gözlüksüz kullanım için diyopterler (tabi ki ihtiyacı olanlar için).
  • Mekanik HMD modülü: Daha fazla konfor için mikrofiber köpükle doldurulmuş, çıkarılabilir yüz maskesi.
  • Kemer: Ek USB 3.0 bağlantısı, entegre surround ses kodeği, ergonomik kablo yönetimi sistemi ve sinyal güçlendirici.

Yazılıma gelince, Unity 3D, Unreal Engine 4, Chrome Engine, Unigine ve HeroEngine gibi grafik motorları kullanılarak geliştirilen video oyunları, OSVR ile uyumlu olacak. Dahası, OSVR ile geliştirilen oyunlar, Oculus Rift gibi diğer sanal gerçeklik cihazlarıyla da uyumlu olacak.

Hiç şüphesiz, OSVR sanal gerçeklik dünyasına taze kan oldu. Belirli bir şirket tarafından kontrol edilmiyor, çeşitli işletim sistemlerinde çalışıyor (Android, Windows ve Linux) ve bir açık kaynak platformuna dayanıyor.

OSVR’nin başarılı olmasını diliyorum, çünkü bu platform mevcut onlarca sanal gerçeklik cihazının neden olduğu bölünmeyi önlemeye yardımcı olabilir. Böylece, geliştiriciler daha çok uyumlu cihazı kullanarak programlama yapabilir ve çalışmalarının daha yaygın ve kazançlı olmasını sağlayabilirler.

Şimdi bize, bazı eğlence gurularının tahmin ettiği gibi, gelecekte her evde bir sanal gerçeklik cihazı olmasını ummak kalıyor. OSVR, geleceğe atılan sağlam bir adım.

 

Bu Makaleyi Paylaş

İlgili Konular

Oyun

Sonra Bunu Oku