Oyun Başladı!

Kızları Teknolojiyle Barıştırmak için Kodları Çözüyoruz

Jason Johnson Freelance writer and editor

Bilgisayar programları, bugünlerde karmaşık inşaat projelerinden inanılmaz derecede gerçekçi CGI (bilgisayarla üretilen resimler) görsellerine kadar her şeyi geliştirmemize yardımcı oluyor. Alexandra Diracles ve Melissa Halfon’un açtığı Vidcode, daha da önemli bir şeyin gelişimine yardımcı oluyor: genç kızlarda kendine güveni desteklemek.

“Programlama benim için karmakarışık bir şeydi,” diyor Emma. 14 yaşındaki genç kız, şimdi kodları değiştirerek video düzenlemeyi öğreten Vidcode’un çevrimiçi yazılımını kullanıyor.

“Şimdi kullanılan sözlükleri ve nasıl çalıştığını gördüğüm için artık çok daha basit geliyor ve kodlama yaparken kendime güveniyorum.”

inside-programming-tool-designed-get-girls-coding2

Vidcode’un geliştiricisi Diracles, kod yazmayı lisansüstü öğrenimi sırasında öğrenmiş. Konuya olan ilgisizliğinin kasıtlı bir tercih olmadığının farkına varmış. Bu, daha çok kızların bilgisayar programlama işinin erkek işi olduğunu düşünmesiyle ilgili.

İkisi de 29 yaşında olan Diracles ve ortağı Melissa Halfon, bu anlayışla mücadele etmek istiyor. Kadınları, damga ve stereotiplerle dolu olan mevcut kültürü benimsemeye teşvik etmek yerine, genç kızların ve erkeklerin kodlama konusundaki algılarını değiştirmeyi hedefliyorlar.

İkili, Ocak 2014’te New York’ta, programcıların hafta sonu bir araya gelerek bir proje üzerinde en başından çalıştıkları Startup Weekend NYC EDU kod yazma etkinliğinde buluştu.

inside-programming-tool-designed-get-girls-coding3

Halfon, bilgisayar mühendisliğinde cinsiyet ayrımını ortadan kaldırmanın yollarını ararken, Diracles videoların daha önce hiç programlama yapmamış ama İnternette video paylaşmayı seven kızların ilgisini çekip çekmeyeceğini araştırıyordu.

İkili böyle bir kod yazma etkinliğinde fikirlerini paylaştıklarında, onlu yaşlarındaki gençlerin kodlamayı teknik ve can sıkıcı bir iş olmak yerine yaratıcılıklarını geliştirecek bir araç olarak görmelerini sağlayan, Web tabanlı bir uygulama olan Vidcode’un ilk versiyonu ortaya çıkmış oldu.

Bu ilk versiyon, bu etkinlikte En İyi Yeni Fikir seçildi.

Halfon, bu sayede fikirlerini geliştirmek için cesaret topladıklarını söylüyor.

“Bunun iyi bir fikir olduğu orada anında doğrulanmış oldu,” dedi.

Başarıyla yürüttükleri bir Kickstarter kampanyası, dokuz ay sonra, Halfon ve Diracles’ın fikirlerini ürüne dönüştürmelerine yardımcı oldu ve bir şirket kurmalarını sağladı.

Vidcode, ilk kez kod yazacaklar için hazırlanmış bir eğitim. Kullanıcılar, kendi videolarını yüklüyorlar ve program onlara efektler eklemek ve resimlerde değişiklikler yapmak için gerekli basit kodları nasıl yazacaklarını gösteriyor.

inside-programming-tool-designed-get-girls-coding4

Instagram’da, kullanıcıların önceden var olan bir filtreyi uygulamak için düğmelere dokunmaları yeterliyken, Vidcode öğrencilere bunun altında yatan süreci gösteriyor ve videoyu doğrudan değiştirebilecekleri araçlar sunuyor. Yani kazak satın almakla, kazak örmeyi öğrenmek arasındaki fark gibi.

Günümüzde bu “örgü örücülerin” büyük çoğunluğunu erkekler oluşturuyor.

Anita Borg Institute’un “2020’ye Kadar Teknoloji ve İnovasyonda Cinsiyet Eşitliğinin Sağlanması: 50:50” adlı çalışmasına göre, bu orantısızlık, %79’u erkeklerden oluşan iş ortamında daha da belirginleşiyor.

Pinterest mühendislerinden Tracy Chou, 2013’te liderliğini yaptığı çalışmasında, incelediği 84 teknoloji şirketinde kadınların tüm programcıların yalnızca %12’sini oluşturduğunu belirtti.

Vidcode, kodlama algısını değiştirme konusunda zor bir görev üstleniyor, ancak Diracles ve Halfon, ne kadar çok kız kodlama işine el atarsa, nihayetinde oyunlar ve gerçek dünya ihtiyaçlarına yönelik yazılım geliştirmeye olan ilgilerinin de o kadar artacağını düşünüyor.

“Bu nesil üniversiteye başladığında, çalışmalarımızın meyvelerini toplamaya başlayacağımızı düşünüyorum,” diyor.

“İlk ya da orta okuldayken çocuklara ne kadar çok seçenek sunabilirsek, büyüdüklerinde bu farklı seçenekleri göz önünde bulundurmaya başlayabilirler. Sonra da çabalarımızın karşılığını görebiliriz.”

Halfon ve Diracles, projelerine başlarken, çocukların boş zamanlarını geçirebilecekleri, genellikle sıkıcı olduğu düşünülen bir alanda beceriler geliştirebilecekleri ve eğlenebilecekleri bir ortam oluşturmayı düşündüler. Ancak, Vidcode’u derslerinde uygulamak isteyen eğitimcilerin büyük desteği onları çok mutlu etti.

Vidcode’un 2015 bahar döneminden itibaren ondan fazla yerel okulda müfredata konması kararlaştırıldı. Bundan sonra ise yazılımı herkesin kullanabileceği bir uygulamaya dönüştürmeyi planlıyorlar.

Genç kızların programlamanın yaratıcı ve sosyal bir aktivite olabileceğini anlamalarına yardımcı olmak, uzun zamandır erkeklerin hakimiyet sürdüğü bir alana daha fazla kadının ilgi duymasını sağlayabiliyor diyor Halfon ve Vidcode’un iki kadın tarafından ve başka iki kadının yardımıyla geliştirildiğini de vurguluyor. Kızlar, başkaları için bir ürün programlamak zorunda da değiller; yeni bir şey geliştirebilir ve liderlik görevlerini üstlenebilirler.

“Kızlar 11, 12 ya da 15 yaşındayken, olumlu bir deneyim elde ederlerse, daha sonra üniversitedeki derslere bakarak, ‘Ah evet, ben bunu yapmıştım, diye düşünebilirler,’” diyor Halfon.

Bu Makaleyi Paylaş

İlgili Konular

Eğitim

Sonra Bunu Oku