Oyun Başladı!

Doom 1, Kendin Yap Oyun Akımına İlham Verdi

Jason Johnson Freelance writer and editor

İlk birinci şahıs nişancı oyunlarından biri olan Doom, programlayıcıların, yazılım değiştiricilerin ve dijital sanatçıların oyunları beklenmedik şekillerde adapte etmeleri ilham vermeye devam ediyor

Doom 2016’nın yarattığı heyecan, çok sevilen 24 yıllık oyun serisinin popüler kültürün yapıtaşlarından biri olduğunu kanıtlıyor. Doom, şeytani canavarların çirkin suratlarını patlatmaktan ibaret olan tanınmış bir markadan çok daha fazlası. Doom, Kendin Yap oyun akımına ilham veren ve en büyük hayranları arasında dizginlenemeyen bir yaratıcılığı tetiklemeye devam eden nadir fenomenlerden biri.

id Software’in 1993 yılında Doom’u kişisel bilgisayarlarda kullanıma sunmasından bu yana, oyun iki nesil boyunca değiştiricilere, maker’lara ve sanatsal topluluklara eşlik etti. Masters of Doom: How Two Guys Created an Empire and Transformed Pop Culture adlı kitabın yazarı David Kushner’a göre, hayranlarının Doom’u bu kadar çok sevmesinin sayısız nedeni var.

Kushner, kitabı için araştırmalar yaparken Doom’un neden hala zamanının çok ötesinde bir oyun olduğunu öğrenmiş.

“Doom’un örneklerini ortaya koyduğu tüm o inovasyonlar beni büyülemişti,” diye açıklıyor. “Hızlı aksiyonlu FPS [birinci şahıs nişancı], işbirliğine dayalı oyun, paylaşımlı yazılım, modlar, ölüm karşılaşması, şiddet, liste böyle uzayıp gidiyor.”

Bir FPS oyunu olarak bıraktığı mirasın ötesinde, Doom dijital içerik oluşturma alanında bir devrimin ilk kıvılcımlarını ortaya çıkarmış olmakla tanınıyor.

“Bugün Doom hakkındaki en ilginç şey, insanların bu oyunu hala oynuyor ve bu oyun için yeni bir şeyler yapıyor olması,” diyor “değiştiricilerin, harita yazarlarının, müzisyenlerin ve kod yazarlarının” 1998’den bu yana bir araya gelerek Doom ile ilgili içerikleri paylaştıkları sevilen internet sitesi Doomworld‘ün kurucu ortağı Andrew Stine.

“İnsanlar yirmi yıllık geçmişi olan bir geleneği sürdürme fikrinden hoşlanıyorlar. Bu, insanların genellikle bir sonraki yeni gelişmeyi heyecanla bekledikleri oyun dünyasında nadiren görülen bir durum,” diyor.

Doom ve Kendin Yap Oyun Akımı

Doom hayranlarının yaratıcı fikirleri en beklenmedik yerlerden doğuyor.

Bir örnek verelim: Maker ve kod yazarı toplulukları arasında, hangi bilgisayar korsanının Doom’u en güçsüz donanımda çalıştırabileceği konusunda bir iddia var.

Doom 4_5_id Software_no credit

Oyun, son yıllarda bir Canon yazıcıdan, genellikle giyilebilir prototiplerde ve Nesnelerin İnterneti cihazlarında kullanılan entegre kablosuz bağlantı özelliğine sahip küçük bir mikro denetleyici olan Intel Edison‘a kadar birçok cihaz üzerinde oynandı.

Bir oyunun kodlarını amaçlanandan başka bir sistemde çalıştırmak üzere adapte etme sürecine port etmek (porting) deniyor. Hiçbir oyunun Doom kadar port edilmemiş olduğunu söylemek mümkün.

“Doom’un bu kadar çok port edilmiş olmasının nedeni, tasarlanırken port edilebilirlik (portability) özelliğinin düşünülmüş olması,” diye ifade ediyor Google yazılım mühendisi ve teknik yazar Fabien Sanglard.

Doom’un sıra dışı evriminin arkasındaki neden de bu.

Yaratıcısı John Carmack, Doom’u programlamaya başlamadan önce gidip Steve Jobs’ın Apple’dan kovulduktan sonra geliştirdiği talihsiz bir bilgisayar sistemi olan NeXT iş istasyonunu satın aldı. NeXT, Doom’un kaderini çizmiş olabilir.

“Bu, o zaman için olağan dışı bir programdı. Çağın oyunlarının çoğu kişisel bilgisayarda geliştirilmişti,” diyor Sanglard.

DIY Gaming Movement, Doom 4.3 id Software

Sonuç olarak Doom, bilgisayarda geliştirilen çağdaşlarından farklı olarak diğer sistemlerle sorunsuz bir şekilde oynanabiliyordu.

id Software, 1997’de nihayet Doom’un kaynak kodlarını açıkladığında, Kendin Yap programlayıcılar yeni fikirler ortaya attılar. Bilgisayar korsanları, oyunu Apple Watch gibi beklenmedik ortamlar dahil her platforma taşıma özgürlüğü elde etti.

Omnimaga Texas Instruments programlama grubunun üyeleri Doom’u grafikli hesap makinelerinde oynamayı dahi başardı.

“Kolay olduğunu söylemiyorum, ancak zor sorunlarla da karşılaşmadım,” diyor Doom’u 2012’de siyah beyaz bir hesap makinesinden renkli bir hesap makinesine port eden Xavier Andréani. “Oyun, tüm TI-Nspire hesap makinelerinde sorunsuz çalışıyor. Hız aşırtmaya [veya hesap makinesini daha hızlı çalışması için hack’lemeye] gerek yok.”

Doom’u her ortamda oynama isteği, Inception filminden etkilenen YouTube kanalı sahibi TheZombieKiller’ın Doom’u Doom içinde oynamanın bir yolunu bulmasıyla kontrolden çıkma noktasına geldi.

Doom’un Tasarım Mirası

Doom, yalnızca Kendin Yap donanım hack’lemenin rönesansını başlatmakla kalmadı, aynı zamanda gelecek vadeden birçok oyun tasarımcısına kendilerini gösterecekleri bir sahne sundu.

“Doom, bir nesil dolusu geliştiricinin sektöre girmesine en çok ilham veren oyun oldu,” diyor Kushner diğer birçok şeyin yanında Doom’un yenilikçi WAD “Where’s All the Data” dosya sisteminden bahsederek.

John Carmack, oyunun dosyalarını yapılandırırken gerçekten ileri görüşlü davranmıştı. Doom’un .wad veya WAD dosyası, oyuncuların oyunun içeriklerini kolaylıkla değiştirmelerine olanak tanıyor.

Doom 4_6_id Software_no credit

Carmack, oyuncuların kendi seviyelerini tasarlayabilmelerini, seviyeleri kendi sanatları ve müzikleriyle doldurabilmelerini ve ardından tamamladıkları oyunları, henüz 90’ların ortasında hak ettiği yere ulaşan internet üzerinden oyunun diğer hayranlarıyla paylaşabilmelerini istiyordu.

Onlar da aynen böyle yaptılar.

Bugün bile, Doom’un parçalarından yapılan oyunların sayısına yetişilmiş değil. Hiç kimse kaç Doom modunun mevcut olduğunu kesin olarak bilmiyor, ancak kullanıcılar tarafından oluşturulan yaklaşık elli bin benzersiz parçanın olduğu tahmin ediliyor.

Will Wright’ın Spore oyununun baş programlayıcılarından olan Chris Hecker’a göre, Doom sanat ve programlama becerileri olmayan tasarımcılar için de önemliydi. Hecker, oyun sayesinde bu uzmanların ilk kez bir iş görüşmesi sırasında çalışmalarının bir tanıtımını oluşturup gösterebildiklerini belirtti.

Doom 4_4_id Software_no credit

Bugün insanların Doom ile oluşturdukları envai çeşit oyun mevcut.

Pirate Doom gibi kısa ve basit oyunlar olduğu gibi, orijinal Doom’u daha zevkli bir deneyime dönüştüren, geliştirilmesine yıllar harcanan ve özenle hazırlanmış Beautiful Doom gibi büyük çaplı oyunlar da mevcut.

Stine, Doomworld’de 18.000 civarında özel yapım Doom oyununa bağlanıyor. Topluluk her yıl yılın en iyi WAD’larına ödüller veriyor ve çok sayıda mansiyon ödülü bulunuyor.

Ayrıca, ömrü boyunca Doom içeriği yazanlar olduğundan, kullanıcılar tarafından oluşturulan çok iyi Doom oyunlarına Espi adıyla bir yaşam boyu başarı ödülü veriliyor.

“Doom’un yaratıcı bir çıkış noktası olarak devam eden başarısının, oyunun kendi yapısından kaynaklandığı söylenebilir,” diyor Stine.

“Doom, birçok modern oyuna kıyasla inanılmaz basit bir yapıya sahip. Ne envanter, ne beceri ağacı, ne de mecburi saklanma bölümleri var. Bu nedenle başlıca öğeler çok temel düzeyde olduğundan oyunun kendisi denemelere ve varyasyonlara açık.”

Hayranların bu temel özellikleri geliştirecek yepyeni fikirler bulamayacağına dair hiç bir işaret yok. Bu yüzden Doom, teknolojinin değil hayal gücünün sınırlarına göre hareket eden yeni nesil yaratıcılara ilham vermeye devam edecek gibi görünüyor.

Photos by id Software.

Intel’den oyunlar hakkında daha fazla kaynağı buradan bulabilirsiniz

Bu Makaleyi Paylaş

İlgili Konular

Amatör Geliştiriciler Eğlence Oyun

Sonra Bunu Oku