Dev Drone Yarışları En Sevilen Seyirci Sporlarından Biri Olabilir

by Eddie Codel
Director, Flying Robot International Film Festival

Drone yarışçıları, daha büyük ve daha güçlü drone’lar kullanarak bu sporun gelişmesini sağlarken aynı zamanda ticari drone kullanımının geleceğini şekillendiriyor.

Drone yarışları ana akım bir spora dönüşürken, birçok yarışçı daha büyük ve daha gelişmiş drone’lar kullanıyor. Engelli parkurlarda arı gibi küçük drone’ları yarıştırmak çok eğlenceli olsa da daha büyük, daha güçlü drone’ları tercih eden pilotların sayısının giderek artması, bu sporu havada yapılan go-cart yarışlarının ötesine taşımayı ve adrenalini doruğa çıkaran NASCAR benzeri bir deneyimine dönüştürmeyi amaçlıyor.

ZoeFPV olarak bilinen Zoe Stumbaugh ve SlashedFPV olarak bilinen Kevin Sellers gibi gözü kara pilotlar, bir motordan diğerine yaklaşık bir metre genişliğinde olan X Class drone’lara bayılıyor. Bu dev drone’lar genellikle Drone Grand Prix gibi popüler yarışmalarda kullanılan drone’ların iki katı büyüklüğünde oluyor. Mini quadcopter’ler kadar çevik ve hızlı olabilen bu drone’lar, geliştiriciler ve pilotlar için daha büyük güçlükler oluşturuyor. Ayrıca daha küçük drone’lara göre daha görkemli çarpışmalara sahne olarak pilotlar için üzücü, seyirciler için ise unutulmaz görüntüler yaratıyorlar.

Kısa süre önce Intel’in FlightLab video serisinde yer alan ünlü drone yarışçısı Stumbaugh bu konuda şunları ifade ediyor: “X Class’ın inanılmaz boyutları beni peşinden sürüklüyor. Küçük oyuncaklarla değil, ciddi sonuçlar doğurabilecek çok güçlü makinelerle çalışıyoruz.”

Stumbaugh, büyük drone’larla yarışırken yaşadığı heyecanın eskiden motosiklet sürerken yaşadığı heyecana benzediğini belirtiyor. Drone’ları tasarlamanın ve pilotluk becerilerini başkalarıyla paylaşmanın da ayrı bir heyecanı var.

Bilinen ilk X Class drone yarışı, 4 Şubat’ta Kaliforniya’daki Livermore Flying Electrons’a ait AMA sahasında gerçekleşti. İlk organize X Class takımı olarak kabul edilen Team Vondrone dört rakibiyle karşı karşıya geldi. [Disclosure: writer Eddie Codel is a supporting member of Team Vondrone.]

Pilotlar kendi tasarımları olan büyük boyutlu, çok rotorlu drone’ları kendileri geliştirdiler. Standart bir çerçeve tasarımı, motor sayısı ya da bileşenler için belirli bir boyut veya ağırlık kuralı uygulanmayan bu X Class drone yarışı, bir deney olmanın ötesinde potansiyelin ne kadar yüksek olduğunu da ortaya koydu.

Daha küçük yarış drone’ları olan mini-quad’ların yavaş yavaş performanslarının üst sınırına ulaşıyor olması, Stumbaugh’ın ilgisinin daha büyük drone yarışlarına kaymasına neden oldu. Stumbaugh, X Class drone’ların gelişme potansiyelinin çok yüksek olduğunu söylüyor.

“Mini-quad yarışlarını artık bıraktım sayılır. Çok sevdiğim mini-quad’ları uçurmaya devam ediyorum, ancak şu anda tüm ilgimi 1000 sınıfı büyük drone’lara yoğunlaştırmış durumdayım. Geliştirilmesine yardımcı olabileceğim daha birçok teknik özellik ve teknolojik ilerleme var.”

Dev drone yarışları: Drone yerde duruyor
X Class drone’lar motordan motora yaklaşık bir metre uzunluğundalar. Fotoğraf: Eddie Codel.

Stumbaugh, pilotların henüz bu büyük makinelerin potansiyelini gerçekleştirmekten çok uzak olduklarını belirtiyor. Manevra kabiliyeti çok önemli. Ancak Stumbaugh büyük drone’unun hızını, saatte 60 mil hızlara ulaşan mini-quad’ların iki katına çıkarmak istiyor.

“Önümüzdeki iki ay içinde saatte 100 mile ulaşacağımızı düşünüyorum. Biraz şanslıysak yıl sonunda muhtemelen saatte 150 mile ulaşacağız,” diyor Stumbaugh.

Bu hedefi gerçekleştirmek için yeni teknolojiler ve tasarımlar gerekecek.

“Kullandığımız donanımların birçoğu havadan video çekimi platformları için tasarlanan parçalar. Yukarı kaldırma gücüne sahipler, ancak yarışlarda ihtiyacımız olan hız veya yanıt hızı için tasarlanmış araçlar değiller,” diyor Sellers.

Dev drone yarışları: Adam drone'u saha dışına taşıyor.
Pilotlar, yarış için kendi tasarımları olan büyük boyutlu ve çok rotorlu drone’ları kendileri geliştiriyorlar. Fotoğraf: Eddie Codel.

X Class drone’lar mini-quad yarışçılarının kullandığı uçuş kumandalarından, kameralardan ve diğer birkaç teknolojiden faydalanabiliyor. Ancak Stumbaugh, büyük yarış drone’larında daha yüksek performans elde etmek için birçok inovasyon gerektiğini söylüyor. Yeni elektronik hız kumandalarına (ESC’ler), yeni motorlara ve daha iyi pervanelere ihtiyaç var. Stumbaugh, üreticilerin bu ihtiyaçların farkına varmaya başladıklarını düşünüyor.

“Drone’ların daha uzun süre havada kalmalarını sağlayacak verimlilik üzerinde çalışmakla kalmıyor, aynı zamanda daha hızlı giden ve yarışan makineler geliştirmeye de başlamak istiyorlar,” diye ekliyor.

Büyük drone yarışları için henüz erken. Ancak Intel Yeni Teknolojiler Grubu Başkan Yardımcısı ve UAV segmenti Genel Müdürü Anil Nanduri’ye göre bu sporla birlikte gerçekleşecek teknoloji inovasyonları, ticari drone sektörünün de yararına olabilir. Nanduri’nin ekibi kısa süre önce havada daha doğru veriler yakalanmasına yardımcı olmak üzere algılama ve otopilot teknolojileriyle tasarlanan ve ticari drone sınıfına giren Intel Falcon 8+ drone’u geliştirdi (bkz. Endüstriyel Drone’lar, Airbus Montaj Hattı’na Dijital Bir Gözle Bakıyor).

“Ticari drone gereklilikleri belirli ihtiyaçlara göre değişiklik gösterse de drone yarışlarında yeni materyallerin ya da yeni rotor ve pervane tasarımlarının kullanılması, FPV radyo iletişimleri, gecikme süresinin azaltılması ve diğer inovasyonlar ticari drone sektöründe de uygulanabilir,” diyor Nanduri.

Nanduri, Intel Extreme Masters benzeri e-spor yarışlarında olduğu gibi çeşitli drone yarışlarının da yeni spor ve eğlence etkinliklerinde yer almak isteyecek sponsorların ilgisini çekeceğini belirtiyor.

“Şimdiden drone yarışı platformlarının ihtiyaçlarını karşılayan birçok küçük oyuncu var. İleride bunların sayısının arttığını göreceksiniz,” diyor Nanduri.

Dev drone yarışları: Drone masanın üzerinde duruyor.
Daha büyük drone’lar için yeni ESC’ler, yeni motorlar ve daha iyi pervaneler gerekecek. Fotoğraf: Eddie Codel.

Stumbaugh, üreticilerin ve sponsorların katılımının büyük drone yarışlarına yeni bir soluk getireceğine ve bu sporun daha çabuk popüler olmasına yardımcı olacağına inanıyor.

“Takımların bu makinelerde ihtiyaç duydukları parçaları bulabilmeleri için sponsorlara ihtiyaçları var. Bunları mini-quad’larda olduğu gibi kendi kendimize birkaç yüz dolara kurmamız mümkün değil. Bu yüzden sponsorlara ihtiyacımız var. Özellikle makinelerin çarpıştığı masraflı durumlarda.”

Stumbaugh ve Sellers, dev drone sistemlerini 29 Nisan’da ABD, Kaliforniya’nın Vallejo ilçesinde düzenlenecek olan Flite Fest West etkinliği için hazırlıyor. Bunun, saatte 100 mil eşiğini aşan yeni X Class yarışçıları arasında tarihi bir yarış olması bekleniyor.

Ken Kaplan bu hikayeye katkıda bulunmuştur.

Bu Makaleyi Paylaş