Teknoloji İnovasyonu

Coradia iLint: Dünyanın hidrojenle çalışan ilk treni Almanya’da yola çıktı

Dünyanın hidrojenle çalışan ilk treni ilk seferini tamamladı. Bu tren teknolojisi, demiryolu ulaşımında yeni bir çağı müjdeliyor.

Alman demiryolu endüstrisinin müthiş teknik inovasyonlarıyla ünlü olduğunu söylemek zor. Endüstrinin daha önce yolcu trenleri filosunda Wi-Fi hizmeti vermeye başlaması önemli bir olay olarak kabul edilmişti. Ancak geçen hafta Aşağı Saksonya’nın Salzgitter şehrinde duyurulan ve demiryolu ulaşımında yeni bir sayfa açacağı düşünülen bir inovasyon, dünyanın dört bir yanındaki habercilerin dikkatini çekmeyi başardı. Dünyanın ilk hidrojenle çalışan treni Coradia iLint, ilk seferini başarıyla tamamladı.

Fransız demiryolu teknolojisi sağlayıcısı Alstom’un alçak zeminli treni yüzde sıfır emisyon oranına sahip. 300 yolcu kapasiteli trenin tavanında yakıt hücreleri ve hidrojen tankları bulunuyor. Çevresindeki havada bulunan oksijenle reaksiyona giren hidrojen, trenin motoru için enerji üretiyor. Bu süreçten yan ürün olarak yalnızca buhar ve su çıkıyor. Yakıt hücresi teknolojisinin demiryollarında kullanılması, daha önce hiç keşfedilmemiş bir fikir sayılmaz. Ancak önceki modellerde, mesafenin yetersiz ve maksimum hızların düşük olması gibi ekonomik kullanımı olanaksız kılan sorunlarla karşılaşıldı.

Çevre dostu hidrojenli tren

Tren, akıllı güç yönetimi ve kullanılabilir enerjisiyle umut vaat eden ilk prototip. Trenin tabanındaki pillerde depolanan fazla enerji, kapılar ve klimalar gibi sistemlerde kullanılabiliyor. Üreticisi, trenin bir hidrojen tankıyla yaklaşık 800 kilometre yol alabildiğini belirtiyor.

Coradia iLint tamamıyla emisyonsuz bir tren.
Hidrojenle çalışan Coradia iLint tamamıyla emisyonsuz bir tren. Görüntü: Alstom Coradia iLint

Test seferlerinde, gaz halindeki hidrojenin trenin basınç akümülatörüne pompalanması için Salzgitter’de mobil bir yakıt istasyonu kuruldu. Bu yakıtın üretilmesi için bir enerji besleme sistemi gerektiğinden, Alstom endüstriyel süreçlerden elde edilen fazla hidrojeni kullanmaya devam edeceğini belirtiyor. Uzun vadede hidrojen üretiminde rüzgar gücünden de faydalanılacak.

Dizel trenlere sessiz bir alternatif

Coradia iLint, halihazırda dizel trenlerin kullandığı elektriksiz hatlarda da kullanıma uygun. Hidrojenli trenler, gürültü ve çevre koruma bakımından yanmalı motorla çalışan trenlere kıyasla dengenin daha iyi sağlanmasını mümkün kılıyor. Trenin neredeyse tamamen sessiz elektrikli motoru sayesinde, yolculuk sırasında yalnızca dönen tekerleklerin ve hava direncinin sesi duyuluyor.

Bu alçak zeminli tren, 300 yolcuyu rahatlıkla taşıyabiliyor.
Bu alçak zeminli tren, 300 yolcuyu rahatlıkla taşıyabiliyor. GIF: Alstom Coradia iLint(montaj)

Coradia iLint, geleceğin elektrikli demiryolu sistemleri için de ilginç sonuçlar doğurabilir. Sık sık tren yolculuğu yapanların bildiği üzere, elektrikli demiryolu ulaşımı için gereken altyapıda aksamalar olabiliyor. Üst boşluktaki elektrik hattının kablo kopması, ağaç devrilmesi veya başka nedenlerden kaynaklanan kısa devre oluşması sebebiyle arızalanması, demiryolu hizmetini birkaç saat boyunca sekteye uğratabiliyor. Hidrojenle çalışan tren, ilk yolculuğunu tamamlayarak saatte 80 kilometrelik hızlara ulaştı. Diğer testler sonraki haftalarda tamamlanacak. Bu testlerde trenin 140 km/sa maksimum hıza ulaşması bekleniyor. Hidrojenli tren, testlerin başarılı olması durumunda 2018’in başından itibaren Buxtehude–Bremervörde–Bremerhaven–Cuxhaven hattında ilk yolcularını taşımaya başlayacak.

Kapak fotoğrafı: Alstom Coradia iLint (montaj)

Bu Makaleyi Paylaş

İlgili Konular

Teknoloji İnovasyonu

Sonra Bunu Oku