Oyun Başladı!

Angry Birds faydalıyken, Metal Gear Solid 5 neden faydalı değil?

 

Günümüzde video oyunu oynamak için dünyada her hafta toplam üç milyar saat ayrılıyor. Destiny, Hearthstone, Crossy Road ve FIFA gibi oyunlara olan tutkumuz azalacak gibi değil. Bu nedenle uzmanlar, kavramları öğretmek, özgüveni arttırmak ve hatta hastalıkları tedavi etmek için oyunlardan faydalanmanın yollarını arıyor.

Video oyunlarını zaman kaybı olarak görmek, şiddete teşvik ettikleri veya kadınları kötü temsil ettikleri için eleştirmek çok kolay (Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain’deki kıyafetlerinde cimri davranan Quiet karakteri isabetli bir örnek olabilir).

Video oyunları öldürücü bile olabilir.

Ancak Jane McGonigal’ın Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World adlı kitabında belirttiği gibi: “çalışmalar, günde üç saat, haftada en fazla 21 saat oynandığında oyunların bize zihinsel ve duygusal açıdan faydalı olabileceklerini gösteriyor.”

Doğrusu şu ki video oyunlardan bir şeyler öğrendiğinizi veya size yardımcı olduğunu bilmeyebilirsiniz. Çünkü genellikle bunu bilinçaltı düzeyde yapıyorlar.

Assassin's Creed Birliği
Tarih dersleri: The Assassin’s Creed oyunları, 11. yüzyıl Haçlı Seferlerinden Viktorya Dönemi Londra’sına tarihteki önemli dönemlerden ilham alıyor.

Örneğin, video oyunları bizi becerilerimizi geliştirmeye zorluyor. Oyunda ilerlemek için öncelikle nasıl çalıştığını “öğrenmek”, engellerin üstesinden gelmek, bulmacalar çözmek veya tur sürelerini geçmek zorundasınız. Başarısız olursanız, genellikle oyunda ilerleyemezsiniz. Bu nedenle tekrar tekrar denemeyi öğrenirsiniz. Farklı oyun türlerinin farklı zorlukları olduğu gibi farklı faydaları da vardır.

Aksiyon oyunlarını ele alalım. Birinci şahıs nişancı (FPS) oyunları, genellikle şiddet içeriklerinden dolayı sert bir şekilde eleştirilir. Ancak 2014’te yapılan bir çalışma, Unreal Tournament ve Call of Duty gibi oyunları, görüşü, el göz koordinasyonunu ve refleksleri iyileştirdiğini ve öğrenmeyi hızlandırdığını gösterdi.

Çalışma raporu, oyuncuların kontrol grubuna göre renklerin tonlarını daha iyi ayırt ettiklerini ve daha ince ayrıntıları fark ettikleri ortaya koydu. Ayrıca daha hızlı öğrendikleri ortaya çıktı.

Call of Duty Black Ops 3
Çalışmalar, Call of Duty gibi FPS oyunlarının oyuncuların refleksini ve el göz koordinasyonunu iyileştirebileceğini gösterdi.

2010’da Rochester Üniversitesi tarafından yapılan başka bir çalışma, düzenli oyun oynayanların oynamayanlara göre %25 daha hızlı karar aldıklarını ve aynı doğruluk oranını yakaladıklarını ortaya koydu. Buna göre, cerrahlar, pilotlar, polisler, borsacılar, sürücüler ve farklı durumlardaki herkes, bu şekilde edinilen becerilerden faydalanabilir.

Aksiyon oyunu alt türleri arasında, popüler Angry Birds veya Cut the Rope gibi mantık oyunları da yer alıyor. Nanyang Teknoloji Üniversitesi’nden bilim insanları, dört farklı mantık oyununun oyuncularının becerilerindeki değişiklikleri analiz ettikleri çalışmada şaşırtıcı sonuçlar elde etti.

Örneğin, Cut the Rope oynayanlar, yeni durumlara kontrol grubuna göre üçte bir oranında daha hızlı uyum sağladı. Daha iyi odaklandı, dikkat dağıtıcı çeşitli etmenleri çok daha kolay elimine etti ve birden çok işi aynı anda daha verimli şekilde yapabildi.

Grand Theft Auto V
GTA V gibi açık dünya oyunları, oyuncuları deneyimlemeye teşvik ederken, hayal gücünü, yaratıcılığını ve problem çözme becerilerini geliştiriyor.

“Hiçbir video oyunu, idari fonksiyonlarda böylesine geniş iyileşmeler göstermemişti,” diyor NTU Öğretim Üyesi Michael D. Patterson. “İleride, daha çok çalışmayla, hangi tür oyunları hangi becerileri geliştirdiğini öğrenebilecek ve insanlara yalnızca eğlenceden daha fazlasını sağlayabilecek oyunlar önerebileceğiz.”

The Elder Scrolls V: Skyrim veya Grand Theft Auto V gibi kahramanlık yapılan RPG türü oyunlar, oyunculara farklı kültürleri ve kuralları olan yepyeni sihirli ve bilim kurgu dünyalarına götürüyor. Çalışmalar, bu tür oyunların hayal gücünü, yaratıcılığı ve problem çözme becerilerini geliştirdiğini gösteriyor.

Dahası, oyuncular kendi avatarlarını seçtiklerinde, kendileri için daha iyi bir görüntü seçebilir ve bu avatar sayesinde hem oyunda hem de gerçek dünyada kendilerine olan saygılarını arttırabilirler. Birçok RPG, önemli sayıda (hatta binlerce) insan tarafından oynanabilir. Bu sayede, oyuncular doğal olarak bir takım içinde veya hiyerarşik bir yapıda çalışmayı ve ekonomi kurallarını uygulamayı öğrenebilir (örneğin, oyuncular kaynakları alıp sattığında).

Team Fnatic, DOTA 2 oynuyor
Takım oyuncuları: International DOTA 2 2015 Şampiyonası’nda 20 takım, 18 milyon doları aşkın para ödülü için mücadele etti.

Büyük şirketlerde iyi bir takım oyuncusu olmak işverenlerin çok önem verdiği bir erdem; sağlıklı düzeyde kendine güven ve karmaşık problemleri çözme ise, her zaman sahip olunması çok faydalı olacak beceriler.

Starcraft, Age of Empires veya Civilization gibi gerçek zamanlı strateji (RTS) oyunlarında, oyuncular kendi medeniyetlerini kuruyor ve başkalarını mağlup etmeye veya yapay zekalı bir düşmanı alt etmeye çalışıyor. Kendi şehirlerini veya ülkelerini yönetmek, oyuncuların kaynaklarını takip etmelerini ve zaman ilerlerken etkili bir şekilde kullanmalarını gerektiriyor.

Ortalama RTS oyuncusu, dakikada 50 ve 200 tıklama yapıyor. Profesyonellerde bu sayı dakikada 600 tıklamaya, yani saniyede 10 harekete çıkabiliyor. Bu oyuncuların aynı anda birden çok işi yapma becerilerinin yüksek olması ve sesli ve görsel bilgileri hızla işleyebilmesi şaşırtıcı olmasa gerek. Bu organizasyon becerileri, hem iş hem de ev ortamında can alıcı öneme sahip olabilir.

En son kategori olan spor kategorisi, bilim insanları tarafından yoğun olarak araştırıldı. Bir çalışmada, yaşlıların yarış oyunları oynaması istendi (yukarıdaki videoda görebilirsiniz). Katılımcılar, oyundan keyif almanın yanı sıra, birden çok işi aynı anda yapma becerilerini ve yalnızca sanal ortamda değil kendi arabalarında sürüş becerilerini de geliştirdiler.

Oyunları eğitime nasıl entegre edebileceğimiz sorusuna yanıt aramaya devam ediyoruz. Bunun için ilk girişimlerde bulunuldu. İsveç’te bir okul 2013’te zorunlu Minecraft dersleri koydu. Öğrencilerden, kendi şehirlerini kurmaları, elektrik, su gereksinimleri karşılamaları istendi.

Birçok ülkede, matematik ve fizik öğretmenleri, Angry Birds oyununu kullanmaya, biyoloji öğrencileri evrim hakkındaki SPORE oyunuyla öğrenmeye başladı bile.

Bu yalnızca okulla ilgili de değil. Yeni Zelanda’da oyun geliştiriciler, SPARX adında bir oyun oluşturdular ve oyunun depresyondaki gençler üzerindeki etkilerini test ettiler. Birçok vakada, oyunun geleneksel psikolog sohbetleri kadar, hatta daha etkili olduğu kanıtlandı.

Bu nedenle, eEğitimde oyunlardan faydalanmak söz konusu olduğunda, asıl soru kullanıp kullanılmayacağı değil, ne zaman ve nasıl kullanılması gerektiği olmalı.

Kaynakça:
Bejjanki, V.R., Zhang, R., Li, R., Pouget, A., Shawn Green, C., Lu, Z-L. & Bavelier, D. (10 Kasım 2014) Aksiyon video oyunları, daha iyi algısal şablonların geliştirilmesini kolaylaştırıyor. http://www.pnas.org/ adresinden alınmıştır
Oei, A.C. and Patterson, M.D. (2014) Gereklilikleri değişen bulmaca video oyunu oynamak, yürütme işlevlerini iyileştiriyor. Computers in Human Behavior, Sayı 37. 216–228
Daniel Wedenig: Virtual Teachers: How Video Games Soon Assist Our Education. State University of New York, Empire State College, 2015.

Bu Makaleyi Paylaş

İlgili Konular

Oyun

Sonra Bunu Oku