5G, Oyunların Geleceğini Yeniden Şekillendirecek

by Jason Johnson
Freelance writer and editor

5G ağları, önümüzdeki on yılda gecikme yaşanmayan e-Spor deneyimlerinden yeni nesil artırılmış gerçeklik (AR) oyunlarına ve bulutun VR oyunlarında kullanılmasına kadar birçok yeni olanağı oyun dünyasına katmayı hedefliyor.

Popüler bilgisayar oyunu Dota 2‘de saniyenin onda biri bile e-Spor takımları için oyunun kaderini belirleyecek kadar önemli olabiliyor.

Yılın en büyük seçmelerinin hemen öncesinde Güney Koreli e-Spor takımı MVP.Hot6ix’in yalnızca biraz daha yüksek internet hızından faydalanmak için Singapur’a uçması da bundan kaynaklanıyor.

“Her şey oyunda ya[us]şadığımız gecikmelerden şikayet etmemizle başladı,” diyor Nutz adıyla bilinen Wong Jeng Yih bir röportajında.

Güney Kore’de 0,16 saniye olan gecikme süresi, Singapur’da yalnızca 0,06 saniye. Saniyenin onda biri gibi bir süre önemsiz gibi görünse de takım bunun Singapurlu takıma avantaj sağlayacak bir fark olduğunu düşünmüş.

Gecikme süreleri, çevrimiçi oyunlarda eskiden beri süregelen bir bilmece. Cihazın ağa ulaştığı an ile yanıt aldığı an arasında geçen süreye bekleme süresi deniyor. Bağlantıda yaşanan gecikme, oyuncunun hiçbir hata yapmamasına rağmen rakibine göre daha yavaş kalmasına neden oluyor. Oyun sahası genellikle eşit koşullar sunuyor.

Ancak 5G bu sorunu kökünden çözebilir. 2020’de dünya genelinde sunulması planlanan yeni nesil kablosuz teknolojisi, “ultra güvenilir, düşük bekleme süreli iletişimler” adlı bir standart getirmeyi hedefliyor. Milisaniyeden daha düşük bekleme süreleriyle, bağlantılar neredeyse anlık hale gelecek.

Teknolojinin bu vaadi yerine getirebilmesi durumunda, yavaş bağlantılar geçmişte kalacak. Bu hızın oyun dünyasında köklü bir değişim yaratması bekleniyor.

bilgisayar başındaki oyuncular

5G, Oyun Dünyasında Yeni Fırsatların Kapılarını Aralıyor

Güney Kore, 2019’da süper hızlı 5G ağlarını kullanmaya başlayan ilk ülke olacak. Dolayısıyla oyuncuların çevrimiçi kabiliyetlerinde önemli bir artış sağlanacak. SK Telecom’un Teknolojiden Sorumlu Başkanı Alex Choi’ye göre, e-Sporlar, artırılmış gerçeklik (AR) oyunları ve sanal gerçeklik (VR) oyunları da dahil olmak üzere tüm oyunlarda kayda değer bir gelişme yaşanacak.

5G kablosuz teknolojisi, laboratuvar çalışmalarında inanılmaz hızlara ulaşmayı başardı bile. İdeal koşullarda en hızlı geniş banttan 10 kat, 4G hücresel ağlardan ise 100 kat daha hızlı bağlantılar elde edildi. Bu güçlü ağların tam otonom arabalardan uzaktan ameliyata, robotlardan Nesnelerin İnterneti’ne (IoT) kadar birçok alanda gerçek anlamda benzersiz inovasyonları mümkün kılması bekleniyor. Aynı şekilde, oyun deneyimi için de olağanüstü olanaklar sunabilir.

oyunların geleceği

Pokemon’lar da 5G ile Evrim Geçirecek

Geçen yıl birkaç haftalığına da olsa tüm dünya kendisini Pokemon Go çılgınlığına kaptırmıştı. New York’taki Central Park’a akın eden yüzlerce insan, dört bacaklı bir deniz canlısına benzeyen Vaporeon adındaki Pokemon’u yakalamaya çalıştı. Mobil cihazla oynanan AR oyununda Pichu ve arkadaşlarını yakalamanın karşı konulamaz bir eğlence olduğunu gördük.

Hızlı ve güvenilir 5G ağları, gelecekte AR oyunlarındaki yaratıkların her zamankinden daha akıllı ve daha çevik olmalarını mümkün kılacak.

Intel’den Tawny Schlieski, Pokemon karakterlerinin ekranda öylece duran basit karakterler olduğuna işaret ederek, “Pokemon, hiçbir bağlam olmadan belirli bir yere bırakılan, işlevsiz küçük nesnelerden oluşuyor,” diyor. “Bulundukları ortamın farkında değiller.”

5G bağlantısıyla desteklenen bir AR oyununda bu durum değişebilir. Oyun tasarımcıları, Google Street View gibi daha yüksek bant genişliği gerektiren coğrafi verilerden faydalanarak, AR karakterlerinin gerçek dünyadaki ortamlarıyla daha fazla etkileşim kurmalarını sağlayabilir.

Schlieski’ye göre, Pokemon’un oyuncuyla saklambaç oynaması sağlanabilir, dijital yaratıklar bir ağaca tırmanabilir, bir koltuğun arkasına çömelebilir ya da bir binaya dalabilir. Daha hızlı ağlar, AR oyunlarında başkalarıyla birlikte oynama imkanı sunabilir. Mesela arkadaşlarınızla bir takım kurarak sokaklarda Pokemon avına çıkabilirsiniz.

“Bunun yakın gelecekte gerçekleşmesi ise internet hızına bağlı. İdeal olarak çok miktarda bilgiyi gönderebilmeniz gerekiyor,” diyor Schlieski.

oyunların geleceği

VR Oyunları ve Bulut

5G bağlantısı ciddi oyun tutkunlarının VR oyunlarından kaynaklanan maliyet yükünü hafifletmeyi de vaat ediyor.

Şu anki duruma göre, yüksek maliyetler birçok oyun tutkununun VR oyunlarını oynamasını engelliyor. Bir oyuncunun VR oyunlarını çalıştırabilmek için pahalı donanımlara sahip olması gerekiyor. Oculus Rift ve HTC Vive gibi VR sistemleri, ileri düzey bir grafik kartı ve işlemci olmadan canlı ve inandırıcı sanal dünyalar sunamaz.

Ancak 5G buna bir çözüm sunabilir. Bulut bilişim çok güçlü olabilir. Fakat bulutun halihazırda erişebileceğini uzaklık, geniş bandın hızıyla sınırlı.

VR yayınevi Wevr‘in kurucu ortağı Anthony Batt: “Ağ hızlarının artmasıyla birlikte daha fazla işlem ve CPU işlevi bulutta gerçekleştirilecek,” diyor.

Batt, VR oyunlarının normalde ev bilgisayarlarında yerel olarak gerçekleştirilen karmaşık hesapların ve görevlerin birçoğunu bulutta bekleyen bilgisayar ordusuna devretmek için hızlı 5G ağlarından faydalanabileceğini belirtiyor.

Bilgisayar gücüne sahip tam donanımlı VR başlıklarının bir gün cep telefonları kadar basit cihazlarda bile çalışabileceğine inanıyor. Bu sayede VR oyunları kitlelerle buluşabilecek.

Bununla birlikte Batt, telekominükasyon üreticilerinin de daha önce belirttiği gibi 5G teknolojisinin henüz test aşamasında olduğuna ve nihai ürünün performansı hakkında henüz her şeyin bilinmediğine dikkat çekiyor.

Yine de oyuncuların umutlu olması için birçok neden var. 5G’nin, bulutta VR deneyiminden hatasız konum belirleme teknolojili AR oyunlarına ve neredeyse hiç gecikme yaşanmayan e-Spor oyunlarına kadar birçok alanda oyun dünyasını yeniden şekillendireceğine şüphe yok.

Intel’den oyunlar hakkında daha fazla kaynağı buradan bulabilirsiniz

Bu Makaleyi Paylaş